Suwnice to urządzenia, które pracują w trybie przerywanym. Przemieszczają się najczęściej po torach jezdnych lub pracują jako wyciągarki przemieszczające się po konstrukcji nośnej mostów. Ich zadaniem jest przenoszenie ładunków zarówno w pionie, jak i w poziomie. Pracują najczęściej na ograniczonej przestrzeni, a swoje zastosowanie znajdują prawie w każdej branży.
Parametry suwnic, na które warto zwrócić uwagę
Chcąc zaopatrzyć się w suwnice, warto zwrócić uwagę na kilka parametrów, które są kluczowe, aby wybrać dobre urządzenie. Pierwszym z nich jest udźwig, który określa maksymalną dopuszczalną moc ładunku, jaki można przyczepić do suwnicy. Do masy udźwigu zalicza się cały zdejmowalny ładunek. Oznacza to, że waga wszystkich chwytnych części suwnicy nie będzie miała wpływu na jej udźwig. Wysokość podnoszenia również jest ważnym parametrem, jeśli chcemy wybrać dobre urządzenie. Parametr ten pokazuje nam, na jaką wysokość może wznieść się ładunek. Suwnice pomostowe charakteryzują się określeniem wysokości od poziomu podłoża.
Prędkość opuszczania i podnoszenia ładunku również odgrywa kluczową rolę. Prędkość jazdy suwnicy również jest ważna, ponieważ dzięki niej ustalimy, w jakim tempie będziemy mogli przemieszczać nasze ładunki. Najczęściej jest ona mierzona, wtedy kiedy prędkość wiatru nie przekracza 3m/s. Rozpiętość suwnicy określ dokładnie odległość między osiami szyn, co jest bardzo ważne przy określaniu szerokości toru jazdy suwnicy. Istnieje również taki parametr jak grupa natężenia pracy A, która zawiera się w przedziale pomiędzy 1 i 8. Zależna jest ona od klasy wykorzystania suwnicy oraz od jej stanu obciążenia.
Jakie są rodzaje suwnic?
Suwnice możemy podzielić nie tylko rodzaj napędu, przeznaczenie czy sposób sterowania. Oczywiście każda suwnica może przynależeć do paru grup. Jednak jednym z najważniejszych podziałów jest rodzaj. Wyróżniamy suwnice:
- Pomostowe – część nośna całej konstrukcji jest podwieszona na górnym torze jazdy lub umieszczona jest na spodniej części dolnego toru jezdnego.
- Półbramowe – jedna część nośna opiera się bezpośrednio na jednej stronie toru, a druga na estakadzie.
- Bramowe – oparta jest na torze jezdnym za pomocą podpór.
- Wspornikowe – cała część nośna, na której opiera się konstrukcja, przypomina swoim wyglądem wspornik.
- Modułowe – powieszana suwnica, która stworzona jest z półzamkniętych modułowych profili. Dodatkowo ma system podwieszeń przegubowych, które mocowane są do stropu, dachu lub konstrukcji wsporczej. Cały proces transportu ładunku odbywa się za pomocą wciągnika łańcuchowego.
- Kolumnowe – suwnice kolumnowe są dokładnie tym samym, co suwnice pomostowe, jednak charakteryzują się pionową kolumną.
źródło zdjęć: freepik.com